onsdag 19. januar 2011

Lue og skjerf


Jeg fortsetter med ukuelig pågangsmot på mine strikkelueprosjekter, denne gangen med tilhørende skjerf! Denne luen er i (liten) damestørrelse, begge er strikket på rundpinne 6,5 (luen kan selvsagt også strikkes på strømpepinner) i Alfa glittergarn fra SandnesGarn.
Her kommer gratis oppskrifter! :-)

Lue
Legg opp 56 masker på rundpinne nr. 6,5 (evt. 60 hvis man har "stort" hode, den er relativt liten).
Strikk glattstrikk til luen måler ca. 5 cm og strikk en omgang med annenhver maske i en annen farge hvis du ønsker det. Fortsett så med glattstrikk til luen måler ca. 12 cm.
Fell mot toppen slik: strikk en omgang tre masker vanlig og to sammen, to omganger uten felling, en omgang to masker vanlig og to sammen, to omganger uten felling, en omgang en maske vanlig og to sammen, to omganger uten felling. Fell av resten, sy sammen og damp.
Pynt: sy eventuelt en blomst/stjerne til slutt. Kan også pyntes med hekleblomster eller dusk, da tvinner du en snor av dobbelt garn i ønsket lengde (jeg ville hatt den ca. 20 cm, da henger den i fin høyde) og syr dusken på i den ene enden og luen i den andre.
Skjerf
Skjerfet er strikket på "langs":
Legg opp 200 masker (samme garn og pinnestr som luen) og strikk rillestrikk fram og tilbake til skjerfet er ønsket bredde. Garnet er relativt tykt, så det kan fort bli klumpete rundt halsen hvis det er veldig bredt. Dette skjerfet er 13 cm bredt, det synes jeg er akkurat passe. Det er to meter langt.
Hekleblomsten med perler inni er heklet og tovet - av en venninne, så jeg kan dessverre ikke formidle oppskrift på den...

3 kommentarer:

  1. De va jo kjempesøde, flinke du;-)
    Knib Elin

    SvarSlett
  2. ..så mye kjekt her - alltid det når jeg avlegger et besøk. Ser forresten at min gamle suppeterrin er oppgradert til "arvegods" :)

    SvarSlett
  3. Kjempeflott! Likte godt de rosettene dine.

    SvarSlett