lørdag 1. september 2012

Raw food mintsjokoladekake


For første gang i mitt liv skal jeg prøve meg på raw food. Her får du oppskriften på en tre-lags mintsjokoladekake, inspirert av den deilige bloggen til Lovely Liller!
Mye kjekt å få på helsekosten

Nederste sjokoladelag:
2 kopper valnøtter
3/4 kopp ferske dadler (Får du ikke tak i ferske kan du bløtlegge dem ca. 20 minutter, og tilsette et par spiseskjeer vann så det ikke blir for tørt)
1/2 kopp kakao (gjerne rå men vanlig Regia funker utmerket)
Bland dette i en food prosessor. Press godt ned i en form for å danne bunnen.


Mintlaget i midten:
2 kopper macadamia- og/eller cashewnøtter (jeg brukte en av hver)
ca 1/2 kopp agave (kan byttes ut med akasiehonning eller annen søtning)
10 dråper peppermynteolje
Blandes med en skje og spres jevnt ut over det nederste laget i formen.


Sjokoladelaget på toppen:
1/2 kopp smeltet kakaosmør (smelt i vannbad slik at temperaturen ikke blir for høy)
1/2 kopp kakao
1/4 kopp agave
Evt. 1 ss sukrin

Bland ingrediensene sammen, sett røren ti minutter i kjøleskapet for at den skal stivne litt og spre røren over mintlaget i midten.
Kan settes 30 minutter i fryseren for at den skal stivne raskere, eller lagres i kjøleskapet i minst 4 dager.
Server gjerne med friske bær!

1 kommentar:

  1. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av resepter fra norske mat nettsteder og mat blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle resepter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge til din mat-blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

    Forhåpentligvis vil din egen mat blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,

    Ann-Sofi
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett