onsdag 27. juli 2011

Grytekluter

Samlet produksjon på strikkefronten i løpet av en måneds ferie: To sett grytekluter og grillvotter. Har derimot lest tosifret antall bøker, fått litt farge på kroppen og alt i alt hatt en fantastisk ferie.
Disse skal doneres til hytta. Votten er strikket etter øyemål ved å se etter en sydd vott fra Marimekko jeg hadde fra før. Alle er strikket som ledd i prosjektet "Slank restegarnbeholdningen", og jeg har brukt pinne nr. 8,5 og tredobbelt bomullsgarn beregnet på pinne nr. 5. Skal prøve å gjengi oppskriften etter hukommelsen:

Til gryteklutene legger man ganske enkelt opp 25 masker, strikker til den er kvadratisk og feller av. Til hank har jeg tatt ni garnstumper, flettet og sydd fast på begge sider. Så har jeg sydd på fleecehjerter med symaskinen.

Votten strikkes i to deler og sys sammen etterpå.
Legg opp 20 masker og strikk 9 riller (1 rille = fram og tilbake). Mink en maske på hver side ved å strikke to sammen og strikk videre 5 riller til. Deretter økes det en maske i hver side og strikke 6 riller til. Så deler man til tommelen: øk en maske og strikk 8 masker inkludert den økte, snu og strikk disse 8 maskene 5 riller. Fell av ved å strikke to og to sammen, strikke tilbake og felle av de fire siste.
Resten av votten: strikk en rille, øk en maske på ytterkanten og strikk 5 riller.
Mink så en maske på hver side og strikk en rille, dette gjøres tre ganger i alt. Strikk tilbake og fell av.
Så strikker man en til. Hvis du strikker med flere farger, og når du skal feste trådene, husk på hvilken side som er retten. De må være speilvendte, og for høyrehendte er det kanskje en fordel at de er til høyrehånden. Noen synes kanskje dette var å få det i overkant inn med teskje, men jeg gjorde faktisk den brøleren å lage en venstrehåndsvott til bare høyrehendte.
Til slutt sydde jeg fleecefor på vrangen før jeg sydde de to delene sammen. Prøvde å gjøre det med symaskin, men tror votten var for tjukk, for den streiket fullstendig. Det tar lenger tid, men går like bra å sy det på for hånd, og det vises heller ikke så mye på retten. Det er slett ikke nødvendig med for, men man skal jo ta i glovarme ting med dem, så jo tjukkere, jo bedre, antar jeg :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar