mandag 3. oktober 2011

Hjemmelaget tomatsuppe

Ungene er veldig glad i Torovarianten, men i dag ville jeg prøve å lage tomatsuppe fra bunnen av. Det ble stor suksess hos både store og små. Vi prøver oss på litt lavkarbooppskrifter for tiden, og det er den også midt i blinken til. Inspirert av en oppskrift fra Foreldre og Barn trakk jeg fra litt og la til litt etter egen smak, og satte i gang. Ifølge oppskriften tilsvarer 1 porsjon 2,5 av 5 om dagen!



4-5 porsjoner
1 stor rødløk
3-4 fedd hvitløk
2 ss olivenolje
800 g tomater, ferske eller hermetiske (jeg brukte fifty-fifty)
3 stk hønse- og en grønnsaksbuljongterning
6 dl vann
2 dl kremfløte
0,5 ts salt
Nykvernet pepper
1 ts sukker
3-400 g stekt bacon eller røkt skinke


Fjern skinnet på tomatene slik: Kok opp vann i en stor kjele. Skjær et kryss i skallet på tomatene, og la dem trekke et par minutter til skinnet sprekker. Ta tomatene opp, og fjern skallet.


Stek finhakket løk og hvitløk i olje i en kjele til den blir blank. Hakk tomatene og legg i kjelen sammen med buljongterninger. Før du tilsetter væsken, kan du gjerne kjøre stavmikseren på suppa slik at den blir glatt (jeg hadde nok ikke fått ungene til å spise så mye hvis jeg ikke hadde gjort det).
Slå på vann og fløte, kok opp og smak til med salt og pepper. En klype sukker runder av smaken.


Tilsett litt mer væske om suppen blir for tykk. Server med kokt egg, bacon eller røkt skinke i biter og, hvis du ikke er på lavkarbodiett, godt brød til.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar